woensdag 21 september 2016

Prachtige optredens van Paul de Munnik, Ernst Daniél Smith en Tim Knol tijdens de Haagse Uitmarkt 2016



Afgelopen weekend werd het culturele seizoen in Den haag geopend. Voor Zoetermeernieuws was ik daarbij zondag aanwezig.

Zondag was het druk op het Lange Voorhout in Den Haag. Af en toe viel er een flinke bui, maar dat mocht de pret niet drukken. Steeds meer bezoekers verzamelden zich bij het hoofdpodium.
Op het hoofdpodium konden de bezoekers genieten van diverse artiesten waaronder Tim Knol, Ernst Daniél Smith en Paul de Munnik




Toen Tim Knol met zijn optreden begon stond het al behoorlijk vol bij het podium. Tim Knol staat er alleen met een gitaar. Hij brengt prachtige liedjes met mooie teksten en gaat helemaal op in wat hij zingt. De helft van de tijd staat de troubadour met de ogen dicht. De teksten zijn aandoenlijk en ook de verhalen die Tim tussen de liedjes naar voren brengt zijn aandoenlijk. Hij verteld over zijn hobby’s zoals modeltreinen en vooral de fotografie. Hij spaart oude camera’s en negatieven. Hij vraagt of iemand de zelfde hobby heeft. En ja dan steek ik mijn hand op. Ook ik ben gek van oude camera’s. Hij zet een prachtig optreden neer. Tim is een blijmaker met zijn optreden.




Ernst Daniél Smith blijkt nog steeds een kei van een stem te hebben. Hij  zingt samen met een koor een prachtig stuk uit een Volksopera.  De Haagse schrijver en cabaretier Sjaak Bral schreef het script voor "De Vloek op Scheveningen", een volksopera in drie bedrijven over verleden, heden en de toekomst van Scheveningen. Stil was het tijdens dat optreden op het Lange Voorhout. Een hele mooie uitvoering van de meester en de zanggroep.




Er was veel te doen op het Lange Voorhout zoals optredens van dans groepen en het werd ondertussen heel druk. Na ook wat foto’s van de dansgroepen te hebben genomen  keerde ik terug naar het hoofdpodium alwaar de in Zoetermeer opgegroeide Sjors v.d. Panne een optreden gaf. In tegenstelling tot Tim Knol die mooi en ingetogen zijn liedjes bracht, stond er nu een gepassioneerd podiumbeest op het toneel. Een enorme  powervoice klonk er over het Lange Voorhout. Met passie vanuit de tenen gaat Sjors van der Panne helemaal tot aan het gaatje en weet het publiek ook mee te krijgen. De expressie spat van deze zanger af. Overweldigend is het enige woord wat ik kan bedenken voor dit optreden.


En dan komt er een man op, die na eerst  een lange periode te hebben opgetreden met zijn vriend en collega Thomas Acda nu alleen verder is gegaan; Paul de Munnik. Ik ben een groot liefhebber van zowel nationale als internationale singer/songwriters. Heb er inmiddels vele  voor de camera gehad. Wat het meeste indruk maakt zijn meestal de teksten en er is vaak geen begeleiding behalve  de gitaar waarop de zanger speelt. Zo ook bij Paul de Munnik. Vanaf het eerste moment wist hij mij te roeren. Wat een stem, en wat een prachtige teksten. Totdat hij het nummer “Dan Denk ik Aan Jou” begint te zingen. De manier waarop hij het zingt, de gitaar bespeelt en de warmte waar hij het nummer mee brengt maken op mij grote indruk. Het raakt rechtstreeks mijn hart en emoties. Stilte was het enige wat overbleef na zijn optreden. Onverwacht stond ik met een mond vol tanden. En dat overkomt me niet zo gauw. Een indrukwekkend optreden van een fantastische zanger! Paul De Munnik heeft dit jaar zijn eerste soloalbum uitgebracht met de naam "Nieuw" . Deze kunt U hier bestellen

Het was een geweldige dag vol prachtige optredens en een zeer succesvolle opening  van het culturele seizoen in Den Haag.

Foto's en tekst: Roland Wichser
www.rolandwichser.nl










Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen