maandag 18 mei 2015

Racoon “All-in Good Time” tour Silverdome Zoetermeer: Racoon bezorgt Kippenvel tijdens concert


Zaterdag 16 mei gaf Racoon een laatste Hallenconcert in het Silverdome in Zoetermeer. Voor GiGmagazine was ik bij het uitverkochte concert aanwezig . Toen ik bij het Silverdome aankwam was het al heel druk en stonden er lange rijen voor de deur. Aan gekomen bij de fotopit trof ik een aardige beveiliger die mij in de fotopit liet. Er was gelijk een uitstekend contact met alle beveiligers waardoor ik de rest van de avond prachtige opnamen kon maken. Ik kreeg toestemming om zelfs vanuit de nok van
de hal opnamen te maken.



In het voorprogramma stond Matt Simons. Matt Simons is een Amerikaanse singer-songwriter die in Nederland bekend werd met het nummer ‘With you’. In een korte tijd oogstte hij faam in heel Europa en speelde hij in uitverkochte grote zalen.

Bij aanvang van zijn optreden wist deze singer/songwriter gelijk de toon te zetten voor de rest van de avond. Het was eerst nog wat onrustig in het volgepakte Silverdome. Maar al snel wist Matt Simons de aandacht van het publiek te pakken. Tijdens zijn optreden beroert hij niet alleen de toetsen, maar bespeelt ook op een pakkende wijze zijn saxofoon. Een prachtig optreden van deze man.



Na het optreden van Matt Simons werd het al snel onrustig in de zaal en je voelde de spanning toenemen. En als inmiddels negen bandleden dan het podium betreden volgt er een ontlading. Het publiek is enthousiast bij het zien van de band.

Racoon is niet meer weg te denken uit de Nederlandse muziek scene. De heren van Racoon hebben een dikke stempel gezet in de hitlijsten en in alle pop podia . Iedereen kent wel de grote hits van deze band. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes die in je hoofd blijven hangen. Ook het laatste album “All-in Good Time” is net als de andere albums een prachtige plaat waarop de heren laten horen dat zij het schrijven van songs tot een ware art hebben verheven. De nummers hebben bijna altijd mooie en diepgaande teksten. Ik kan de band er niet op betrappen dat ze ooit een slecht album hebben uitgebracht.



Wat begon als akoestisch duo met zanger Bart van der Weide en gitarist Dennis Huige, is nu uitgegroeid tot een negenkoppige formatie met een hele sectie blazers van vier man. Hierdoor heeft de band een volle en indrukwekkende sound. Het geluid is perfect afgeregeld en de akoestiek in het Silverdome is goed.

De band weet in deze grote hal een intieme sfeer te creëren. Het publiek komt steeds meer los bij de up-tempo nummers en zingt ook bij de ballads uit volle borst mee. Tussen de nummers door doet Bart van der Weide zijn verhaal over een buurjongetje van de zanger dat komt te overlijden door een ernstige ziekte en waarvoor de band het nummer “Don’t Give Up The Fight” heeft geschreven. Ik sla het op dat moment gade vanuit de nok van de hal. Vooral de lichtshow maakt indruk. Samen met de stemming in de hal en de fenomenale stem van de leadzanger betrap ik mezelf erop dat ik ondermijn leren jasje kippenvel op mijn armen heb staan. De band weet emotie los te maken. Op verzoek van zanger Bart van der Weide trekt het publiek het niet meer weg te denken mobieltje uit de zakken. Het licht gaat uit. Ik sta op dat moment weer beneden in de foto pit. Ik wissel vliegensvlug van lens en ren door de lege foto pit naar de nok van de hal om dit vast te kunnen leggen. De aanblik is er eentje waarvan je stil valt.



Vele concerten heb ik gezien waaronder Eric Clapton en andere grootheden, maar een concert meemaken dat je niet snel vergeet blijf altijd uniek. De band speelt letterlijk de sterren van de hemel. Het gitaarspel van Dennis Huige is van een adembenemende schoonheid. De bass lines van Stefan de Kroon zijn strak en overheersen niet zoals dat bij veel live concerten wel het geval is. De teksten zijn goed te verstaan. De drums van Paul Bukkens en de blazerssectie in combinatie met toetsenist Manou van Os vullen samen met de backingvocals het geheel aan tot de perfecte eenheid die Racoon nu is. Ik ben een liefhebber van “classic meets pop” zoals Metallica en de Scorpions ook deden. Racoon is een band die een optreden verdient in de Arena met een gigantisch orkest in de background. Ik hoop dat ooit nog eens vast te mogen leggen met mijn camera. En als de heren zo’n project oppakken, mogen ze er gelijk een dvd van branden zodat ik ze thuis ook kan zien en horen.



Vlak voor de laatste toegift spreek ik zanger Bart van der Weide . Ik laat meestal wel in het midden wat ik van een optreden denk. Maar nu kon ik het niet laten om de zanger en groot compliment te geven voor het fenomenale optreden van de band. Ik bedankte hem voor een indrukwekkend optreden en een fantastische avond en drukte hem een stevige hand.

Wil je Racoon zien? Dan kan dat ga naar de website van Racoon

Recensie en Foto's: Roland Wichser










Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen