donderdag 14 mei 2015

Cosmic Carnival, een nieuwe ster aan de muziekhemel!

Afgelopen zomer ging ik naar de Dorpsstraat in Zoetermeer om foto's te maken van de Cosmic Carnival die optraden tijdens Zondag in 't Park. Ik kon toen nog niet weten dat ik aan de wieg zou staan van een band die een grote toekomst tegemoet zal gaan.

Ik leerde de bandleden die dag kennen en sinds die tijd heb ik een warm contact met de band en vooral leadzager Nick. Nick nodigde mij toen uit om bij de opname van hun live DVD/cd aanwezig te zijn. Die uitnodiging pakte ik met beide handen aan omdat ik in deze band iets unieks zag wat we in Nederland nog niet hebben.

Zaterdagavond 8 november was het zover. De opnames zouden worden gemaakt in het Erasmus Paviljoen op het terrein van de Rotterdamse Universiteit. Daar aangekomen was het al heel druk. Veel publiek was afgekomen op dit unieke optreden van de Cosmic Carnival. Nog voordat de zaal open zou gaan ging ik al naar binnen. Een berg aan professionele apparatuur stond overal in de zaal. Heel veel grote camera's stonden her en der om opnamen te maken van het optreden.

Om 20.30 uur was er de aankondiging van de band. Toen betraden de bandleden de bühne. De stemming zat er al in voordat de band begon te spelen. Toen de eerste tonen klonken ging het publiek los. Wat een sfeertje in een vol theater daar in Rotterdam.

De Cosmic Carnival is een band die eigenlijk met geen andere band te vergelijken valt. Ze hebben een totaal eigen geluid en speelden deze avond uitsluitend eigen werk van o.a. hun past verschenen cd "Mon Cher Amour". Ik was verbijsterd over het zeer hoge niveau. Ik had ze natuurlijk al in Zoetermeer in een kleine zetting en half akoestisch gezien. Maar nu stonden ze met acht bandleden op het podium en was er zelfs een slide gitaar. De professionaliteit druipt af van deze band. Vanaf 2007 timmeren de bandleden aan de muzikale weg om een doorbraak te forceren in muziekland. De sound licht zo lekker in het gehoor dat het moeilijk is om stil te blijven staan. In hun muziek zijn invloeden te horen uit Blue Grass / country / roots / sixties / folk en reggae .Gooi al die muziekstromingen in een pot, even flink roeren en je hebt de Cosmic Carnival sound. Hun Rootsie show had al indruk gemaakt. Maar hun nieuwe cd is totaal anders. Nu zit er nog meer vaart in hun muziek. Opzwepende tempo's, geweldig gitaarspel en waanzinnige orgelsolo's. De toetsenist van de band heeft wel heel veel muzikaliteit in huis.Zijn spel is een belangrijk onderdeel van de Cosmic sound. De zangpartijen van de Cosmic Carnival zijn prachtig. Leadzanger Nick heeft een mooie heldere stem. Leadzangeres Marlies kan er ook wat van. Haar stem is loepzuiver en soms zelfs heel dromerig. Prachtige partijen zingt deze jongedame. Daarbij gaat ze zo op in de muziek dat ze regelmatig volledig in een trance lijkt te verkeren. Werkelijk heel bijzonder om te zien hoe de bandleden in hun muziek op gaan en er één mee worden.

Ook de toetsenist (zanger) en de lead gitarist (trompettist en.zanger) en de violiste (zangeres,toetseniste en percussioniste) zijn allen Multi talenten en zingen op een perfecte wijze de terugkerende vijf stemminge harmonieën. De band zingt veel close harmonieën, en dat doen ze tot in de perfectie. En dan is er de slide gitarist. Kan alleen maar zeggen dat het de kers op de Cosmic taart is. De drummer is er eentje die regelmatig met de ogen dicht zijn drums van katoen geeft en mooie variaties in de ritmes laat horen. Ook de variaties in de baspartijen vormen samen met de drums een geweldige basis onder de muziek van deze band. Instrumentaal en muzikaal is dit één van de beste bands die ik ooit gezien heb. Alles tezamen een perfecte uitvoering van de typische en zeer herkenbare Cosmic Carnival sound. Deze band weet duidelijk wat zij wil en wist een optreden neer te zetten dat mij nog lang zal heugen. Mijn mening: Dit is één van de meest vernieuwende en beste live bands van Nederland!

Vorige week was DJ Gerard Ekdom de eerste DJ die nieuwe single van deCosmic Carnival op de radio draaide. “Unicorn” heet het nummer. De video stond al op Youtube. Live uitgevoerd een bijzonder nummer. Ik ben blij dat Gerard het nummer draait. Deze band staat een grote toekomst te wachten. Ze hebben een goede manager, Menno Timmerman (Ilse DeLange, Kensington, Sabrina Starke) die weet hoe hij de band in de juiste entourage naar een hoger niveau kan te tillen. En dat heb ik deze avond zien gebeuren. De lichtshow en de projecties waren fenomenaal. En de band steeg naar grote muzikale hoogte. Kan niet wachten op de resultaten op cd en DVD. De band heeft nu een contract met platenlabel Innercore Music.

Als de Cosmic Carnival in de buurt een optreden hebben zou ik, als je een echte muziek liefhebber bent zeker gaan kijken. En die kans is er, want de band zal op 3 december aanstaande optreden in het Stadstheater in Zoetermeer.

En anders kan ik iedereen aanraden om de live dubbel cd/DVD te kopen die begin volgend jaar zal verschijnen. Je zult er geen spijt van krijgen.

De Cosmic Carnival is een nieuwe ster . En ik ben blij dat ik die ster geboren heb zien worden in de Dorpsstraat van Zoetermeer. Het leverde trouwens mooie video's en prachtige foto's op. Nu is het wachten op Umberto Tan (RTL Late Night) en Matthijs van Nieuwkerk (DWDD) om deze band te lanceren op televisie. Want dat moet onvermijdelijk de volgende stap zijn. Nederland verdient het om kennis te maken met de Cosmic Carnival, een prachtige  nieuwe ster aan de muziekhemel!

Ik dank alle bandleden, technici van licht en geluid en manager Menno voor deze onvergetelijke avond.

Foto's/Video en recensie: Roland Wichser
onstagephotography.nl
Onstagephotography Flickr.com (voor meer foto's van de Cosmic Carnival)
facebook.com/podiumfotografie

Lees hier een eerdere recensie over het optreden in de Dorpsstraat










 





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen